Week 6 - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Jeske Tjepkema - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Jeske Tjepkema - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Jeske

13 Oktober 2014 | Kenia, Kitengela

Jeetje even nadenken wat ik afgelopen week heb gedaan hoor.

Maandag zijn we meegenomen door een arts om te lunchen. Hele serieuze en interessante gesprekken gehad en ook wel weer een beetje bewust geworden van de verschillen. Echt een eyeopener.
De rest van de week stond ik op de mannen en kinderafdeling en het was best wel druk. Dit is alleen wel een afdeling waarbij er heel veel in Swahilli wordt gepraat, dus ongeveer drie kwart van de dag versta je niet wat er gezegd wordt. Dit is vooral bij de mannen onderling heel grappig natuurlijk, want een jonge witte verpleegkundige is heel interessant en vooral als je stiekem over haar kan praten. Alsof het een groep jonge jongens waren liepen ze de geiten. Nou kan ik dat wel hebben dus ik deed vrolijk mee, daar scoorde ik natuurlijk punten mee. Ook met het geven van de antibiotica was ik favoriet doordat mij collega’s het 3x zo snel geven en het best wel pijnlijk is. De tweede dag dat ik op de afdeling stond moest ik dus bij iedereen de antibiotica geven, weer een uurtje bezigheidstherapie :)
De dagen op deze afdelingen zijn eigenlijk altijd hetzelfde, je begint met het opmaken van de bedden (en als er geen schone lakens zijn dan gebruik je gewoon drie dagen de vieze lakens die al op bed liggen), gevolgd door de doktersronde (minimaal 2 uur), daarna geef je medicatie en dan is het eigenlijk een beetje wachten tot de dag voorbij is. Maar nu moeten jullie niet denken dat ze het niet druk hebben hoor, want ze hebben het veeeeel drukker dan in Nederland, tenminste dat denken ze zelf vooral.

We zijn elke avond vroeg naar bed gegaan of in ieder geval geen boeiende dingen, want ik kan het me niet meer bedenken.
Donderdag zijn we uit stage vandaan even met Joshua (collega) meegegaan, ik schrok best wel van zijn huis, ik weet niet wat ik had verwacht, maar het was echt heel klein. Zijn huiskamertje was ongeveer 5x zo klein als die van ons hier.

Vrijdagavond met Antoinet samen over de markt geweest, lekker geslenterd en rondgeneusd. Steven had ondertussen zijn vriendin van het vliegveld gehaald, die komt een weekje op bezoek.
Met z’n vieren gingen we afgelopen weekend naar Hell’s gate, een nationaal park. Voor het eerst met de matatu, veertien persoonsbusjes wat hier het openbaar vervoer is. Dit zijn best wel crappie busjes en ze rijden roekeloos. De reis verliep echt heel soepel en de route was ook heel mooi.
We stonden op een camping aan een meer (lake Naivasha), waarover we einde van de middag nog een boottochtje hebben gemaakt. We voeren zo’n beetje tussen de nijlpaarden door, gelukkig hield de gids goede afstand.

Vrijdagavond kwamen we in het restaurantje van de camping drie medestudenten tegen, wat is de wereld toch ook klein. Gezellig samen ervaringen uitgewisseld en uiteindelijk hebben Antoinet en ik er nog een slaapplek in hun huisje aan over gehouden.
Zaterdagochtend redelijk op tijd vertrokken op de mountainbike, echt een heel mooi gebied en heerlijk om weer te fietsen. Het was een hele warme dag, maar gelukkig was ik dit keer niet eigenwijs en heb ik mij goed ingesmeerd.
’s Middags weer met de matatu terug naar Kitengela, records zijn gebroken, want we zaten met 25 personen in een busje die voor 14 man bestemd was. Onder deze 25 mensen zelfs 7 mzungu’s dat is natuurlijk helemaal raar.

Nog maar twee weken stage en dan alweer vakantie. Dit betekend ook dat ik maar eens wat aan mijn schoolwerk moet gaan doen...

Kus Jeske

  • 15 Oktober 2014 - 10:52

    Pien Imke Opa Oma Marjet Annageertje:

    Hoi Jeske.
    Vet cool die olifanten giraffen en zebra's.
    hoe is het weer daar ? hier is het nat het regent hier zowat de helle tijd ik hoop daar niet.
    Imke vraagt zich af hoe dat voelt als je zoon beebie uit de buik haalt ?.
    ik (Pien) vraag mij af of dat eng is ?

    Hoi Jeske , wat een spannenede en indrukwekkende ervaringen maak je mee zeg!
    Leuk om je verslag te lezen en dat we ons een beetje kunnen inleven.
    Knap hoor! Nou nog een paar weekjes ,geniet en ervaar. Lieve groet van de VrijeVogels.


    groetjes Pien Imke opa oma Annageertje en Marjet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 5865

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 07 November 2014

Buitenland stage Kenia

Landen bezocht: