Kwaheri - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Jeske Tjepkema - WaarBenJij.nu Kwaheri - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Jeske Tjepkema - WaarBenJij.nu

Kwaheri

Blijf op de hoogte en volg Jeske

04 November 2014 | Kenia, Kitengela

De laatste dagen in het ziekenhuis afgesloten met voornamelijk rondhangen en kletsen. Onze begeleider dacht dat woensdags onze laatste dag al zou zijn en daardoor hadden we besloten dat donderdag onze laatste dag zou zijn. Dan hadden we nog een dag om het huis aan kant te maken, onze opdrachten af te ronden en de koffers te pakken.
De laatste stagedag hebben we getrakeerd op stroopwafels en sleutelhangers met klompjes er aan, een Nederlands aandenken. Tijdens dit uitdelen kwamen we erachter dat Kenianen heel brutaal zijn, sommige pakte zonder te vragen twee stroopwafels of kwamen naar ons toe om te zeggen dat zij nog niets gehad hadden, beetje jammer, ik zou zeggen wees blij dat je iets krijgt....

Voor vrijdagavond was er een afscheidsdiner georganiseerd. Naast ons stopte er nog 3 medewerkers van het ziekenhuis. We kwamen aan bij een restaurant en er stond een buffet klaar, langzaamaan kwamen er steeds meer collega's bij. Voor het eten was het al heel gezellig en kon je merken dat ook best veel Kenianen wel drinken. Na het buffet werden er speeches gehouden door degene die het ziekenhuis gingen verlaten en ook door een aantal collega's. Ik voelde me best wel bezwaard want heel veel aandacht ging naar ons, terwijl er ook mensen weggingen die er al lang werkte. De speeches werden afgesloten met een cadeau voor iedereen, wij werden omgetoverd tot masai mensen. Nadat we masai-mzungu's waren wilde iedereen op de foto, ook de overige gasten van het restaurant vonden dit erg interessant.
De rest van de avond werd er vooral heel veel gedronken en gedanst, echt een hele leuke afsluiting!

Zaterdag begon onze vakantie en reis door Kenia. We hebben voornamelijk met de matatu gereisd wat super goed ging.
We begonnen op een camping bij Aberdare, een nationaal park op zo'n 2700 meter hoogte, wat de nachten behoorlijk koud maakten. De camping was helemaal verlaten, maar het was er echt prachtig en het had een warme douche, best wel lekker na 8 weken koud.
Een aantal wandelingen gemaakt en ook watervallen bezocht. Na een beetje bluffen onderling ook in een van de watervallen gezwommen, dit was heel erg koud, maar super tof :)
Na Aberdare zijn we naar Naivasha gegaan, hier hadden we niks geboekt, maar we vinden al snel een leuk hotel. Het is voor een nachtje want de dag erna reizen we alweer door richting Nakuru, maar voordat we daar naartoe gaan belklimmen we een vulkaan.
Om op Mount Longonot (de vulkaan) te komen moest je zo'n 400 meter omhoog klimmen, dit vond ik het zwaatste stuk van de dag, maar het werd beloond. De tocht over de rand van de krater was onbeschrijvelijk mooi.
In Nakuru staan we weer op een camping, ook hier is het bijna uitgestorven, je kunt goed merken dat het slecht gaat met het toerisme in Kenia. Zonde want het was echt een leuke camping met lieve eigenaren. We besluiten om nog een dag safari te doen in lake nakuru nationaal park, helaas wederom geen leeuw gezien, maar wel een leuke dag gehad.
De laatste avond op deze camping werden we uitgenodigd om bij de eigenaren in huis te komen eten. Zij hebben koks die dagelijks voor hun koken en we moesten het gewoon betalen, maar het was het meer dan waard. We begonnen met een heerlijke rode wijn (die ik echt gemist heb) gevolgd door een verrukkelijk diner.

Na al dit moois was ons geluk een beetje op. Het einddoel van onze reis was Kakamega forest (een regenwoud) waarvoor we zo'n 7 uur in de matatu moesten zitten. Toen we aankwamen bij de hutjes en iedereen het zat was waren we even niet happy. Eigenlijk hebben we hiervoor alleen maar mazzel gehad, want dit was wat we meer hadden verwachten. Huisjes zonder elektriciteit midden in het bos met allemaal apen en andere dieren om ons heen. Later zien we de charme er ook wel weer van in.

Gister en vandaag hebben we doorgebracht in het warme Kisumu. We slenteren wat langs de vele marktkraampjes, nuttigen drankjes en gaan uiteten, echt vakantie vieren dus. Vandaag een boottocht gemaakt over Lake Victoria en eindelijk weer eens lekkere koffie gedronken, nog iets waar ik dus niet voor naar huis hoef.
Het einde zit er nu wel echt aan te komen, morgen vliegen we van Kisumu terug naar Nairobi. Donderdag nog een dagje Nairobi en dan vrijdag weer terug naar Nederland.
Ik had al veel te lang geen verslag meer geplaatst dus ik ben vast een groot deel vergeten te vertellen dus dit verslag vul ik aan als ik jullie weer in het echt spreek :)